Oorpijn kan verschillende oorzaken hebben.

o   acute middenoorontsteking (acute otitis media): kan gepaard gaan met koorts, lopend oor … In functie van de leeftijd, van de duur van de ontsteking en van de ernst wordt dit behandeld door een antibioticum. Indien er recidiverende acute middenoorontstekingen zijn, worden risicofactoren opgezocht en behandeld. Deze aandoening kan gepaard gaan met een gehoorsdaling door vochtophoping in het middenoor. Dit is vaak van voorbijgaande aard. Door microscopisch onderzoek en een gehoortest (audiometrie) kan dit gecheckt worden. Soms is het nodig om trommelvliesbuisjes te plaatsen onder lokale verdoving bij volwassenen en onder algemene verdoving bij kinderen. Trommelvliesbuisjes worden geplaatst indien er een persisterende vochtophoping is in het middenoor (otitis serosa) met gehoorsdaling tot gevolg en ook indien de frequentie van acute middenoorontstekingen te hoog is.

o   acute ontsteking van de uitwendige gehoorgang (otitis externa): er is een gezwollen gehoorgang, pijn bij druk net vòòr de gehoorgang, soms lopend oor. Dit wordt behandeld met lokale antibioticadruppels. Uw NKO-arts raadt aan welke druppels best genomen worden. Ook onderliggende risicofactoren zoals eczema van de huid van de gehoorgang worden opgezocht en behandeld indien nodig.

o   acute ontsteking van het trommelvlies (myringitis): kan gepaard gaan met koorts en felle oorpijn. De behandeling bestaat uit ontstekingsremmers en eventueel een antibioticum behandeling. Uw NKO-arts raadt u aan of een antiobioticum behandeling nodig is en voorziet tevens follow-up. Deze aandoening kan gepaard gaan met een gehoorsdaling door vochtophoping in het middenoor. Dit is vaak van voorbijgaande aard. Door microscopisch onderzoek en een gehoortest (audiometrie) kan dit gecheckt worden.

o   ontsteking van het kaakgewricht: pijn bij druk ter hoogte van kaakgewricht (net vòòr het oor) en bij kauwen, pijn straalt uit naar boven en naar beneden. Bij klinisch onderzoek is het oor normaal. Klassiek wordt hier een volledig neus-, keel- en ooronderzoek gedaan om uit te sluiten of de oorpijn niet gelinkt is aan een ziekte in de keel of de hals. Een ontsteking van het kaakgewricht wordt behandeld door ontstekingsremmers in hoge dosis en zachte voeding gedurende 10 dagen. Een oppuntstelling door een maxillo-faciale chirurg kan nodig zijn.

o   uitstralende pijn afkomstig van een ziekte van de keel (keelontsteking, keelkanker …) Een volledig klinisch onderzoek met een neusendoscopie en laryngoscopie door de NKO-arts zal de oorzaak kunnen opsporen om een aangepaste behandeling op te starten.

De oren worden grondig onderzocht door de NKO-arts met een microscoop. Ook de soepele laryngoscopie kan bijdragen tot de diagnose en behandeling. Gehoortesten en drukmeting van het middenoor (tympanometrie) uitgevoerd door de NKO-arts behoren ook tot het bilan in geval van oorpijn en kunnen bijdragen tot de diagnose en behandeling van oorpijn.

sAgz5icKTY2385Mli3H76Q.jpg