o   Bij kinderen wordt best steeds nagegaan of er geen hypertrofie van de neuspoliepen en/of de amandelen is. Een neusendoscopie wordt best uitgevoerd. Indien het kind te angstig is, kan een radiografie een hypertrofie van de neuspoliepen opsporen. Medische behandeling voor hypertrofische neuspoliepen wordt eerst geprobeerd. Indien de neus verstopt blijft kan een adenoïdectomie (indien enkel grote neuspoliepen) of adenoïdectomie en extracapsulaire tonsillectomie of intracapsulaire tonsillectomie (indien grote neuspoliepen en amandelen) de verstopping van de bovenste luchtwegen oplossen.

o   met niesbuien, jeukende neus, jeukende ogen, neusloop -> u heeft misschien allergische rhinitis?

Op de NKO-raadpleging doen we een volledig klinisch onderzoek en allergische huidtesten en krijgt u het nodige advies om u te verlossen van uw klachten. Specifieke immunotherapie of desensibilisatie kan bij geselecteerde patiënten aangeboden worden.

o   met hoofdpijn, verminderde reukzin en neusloop -> u heeft misschien rhinosinusitis?

Dankzij een neusendoscopie kan de diagnose van rhinosinusitis met of zonder poliepen gesteld worden. Een aangepaste behandeling wordt opgestart. De neusendoscopie kan ook kwaadaardige aandoeningen aan het licht brengen.

o   zonder bijkomende symptomen -> uw neustussenschot staat misschien niet mooi recht?

Het klinisch onderzoek (met oa neusendoscopie) spoort snel en gemakkelijk een neustussenschotdeviatie op. Een chirurgische correctie van het neustussenschot (septoplastie) is een eenvoudige en efficiënte oplossing.

o   ondanks dagelijks gebruik van neussprays (die oxymethazoline, xylomethazoline of naphazoline bevatten) -> misschien zijn de neussprays de oorzaak van uw neusverstopping (rhinitis medicamentosa)?

Hieraan kan vaak verholpen worden dankzij aangepaste medicatie. Indien medicatie het probleem niet oplost, kan een turbinoplastie de neus vrijmaken.

o   met neusbloedingen -> Best wordt dit door de NKO-arts nagekeken. Vaak gaat het om banale bloedingen op het neustussenschot. Zelden kan dit een teken zijn van een kwaadaardige aandoening. Het klinisch onderzoek met oa  neusendoscopie zal snel de oorzaak van de bloedingen vinden. In functie van de oorzaak zal dan een behandeling (toebranden van bloedvaten op neusseptum) of verdere oppuntstelling worden aangeboden.

PUXWjngTQLaXnW4qpJQxbQ.jpg