o   acute ontsteking van de uitwendige gehoorgang (otitis externa): er is een gezwollen gehoorgang, pijn bij druk net vòòr de gehoorgang, soms lopend oor. Dit wordt behandeld met lokale antibioticadruppels. Uw NKO-arts raadt aan welke druppels best genomen worden. Ook onderliggende risicofactoren zoals eczema van de huid van de gehoorgang worden opgezocht en behandeld indien nodig.

o   acute ontsteking van het middenoor (acute otitis media) die het trommelvlies perforeert. In functie van de leeftijd, van de duur van de ontsteking en van de ernst wordt dit behandeld door een antibioticum. Indien er recidiverende acute middenoorontstekingen zijn, worden risicofactoren opgezocht en behandeld. Deze aandoening kan gepaard gaan met een gehoorsdaling door vochtophoping in het middenoor. Dit is vaak van voorbijgaande aard. Door microscopisch onderzoek en een gehoortest (audiometrie) kan dit gecheckt worden. Soms is het nodig om trommelvliesbuisjes te plaatsen onder lokale verdoving bij volwassenen en onder algemene verdoving bij kinderen. Trommelvliesbuisjes worden geplaatst indien er een persisterende vochtophoping is in het middenoor (otitis serosa) met gehoorsdaling tot gevolg en ook indien de frequentie van acute middenoorontstekingen te hoog is.

o   chronische otitis media: chronische ontsteking van het middenoor met recidiverend een lopend oor. Dit wordt met lokale druppels behandeld en wordt ook best opgevolgd door de NKO arts. Een CT scan is soms nodig om een cholesteatoom (huidingroei in middenoor) uit te sluiten. Een cholesteatoom vereist een operatie ter behandeling.

o   schimmelinfectie gehoorgang (otomycosis) De diagnose wordt gesteld door de NKO-arts bij microscopisch onderzoek. Een wisser kan afgenomen worden om de juiste diagnose te stellen. Een lokale anti-schimmel behandeling wordt voorgeschreven. De gehoorgang dient ook geregeld proper gemaakt te worden door de NKO-arts.